PÁLYÁZATOK
Szolgálatunk eddig kilenc pályázatot nyújtott be
különböző helyekre. Ebből támogatást az alábbiakra kaptunk.
1996. júniusában nyert először pályázati támogatást
a Népjóléti Minisztériumtól, melyet eszközbeszerzésre fordíthattunk.
1996. októberében a SOROS Alapítványtól nyertünk
támogatást „Szakápolási feladatok kiterjesztése, szakmai színvonal
emelése” című pályázaton.
1998. áprilisában NM eszközfejlesztési pályázatán
nyertünk támogatást.
1999. júniusában NM meghívásos pályázatán vehettünk
részt. Ez a pályázat igazi kihívás volt társaságunknak, hiszen egy
komplex ellátó rendszer kidolgozására kaptunk lehetőséget. Magasan
kvalifikált egészségügyi és szociális szakemberek közreműködésével
és öt év tapasztalatával –az értékelő bizottság szerint- a pályázat
végére az egyik legjobb megvalósíthatósági tanulmányt készítettük
el.
A pályázat kapcsán az alábbi következtetéseket vontuk
le.
A területi vegyes ellátó rendszer sem feltétlenül
fogja eredményezni a betegnél eltöltött idő megnyúlását, és ezzel
a költségek növekedését.
Az adatokból az is kiderül, hogy állami támogatással
akár a 24 órás ellátás is megfinanszírozható, azokban a speciális
esetekben amikor ez, mint orvos, mint ápolás szakmai szempontból
megalapozott (daganatos betegségek, rehabilitáció) stb.
Tapasztalataink azt mutatják, hogy a beteg egészségügyi
és szociális státuszát lehetetlen különválasztani. Ennek a megállapításnak
igazolására működésünk során több száz példát találtunk. A nálunk
ellátásra kerülő betegek egészségügyi ellátásának finanszírozása
jó részt megoldottnak tekinthető (MEP), továbbra sincs azonban megoldás
a házi segítségnyújtás körében elvégzett feledatok finanszírozását
illetően. Betegek részéről természetes igény mutatkozik e két ellátási
forma jelenleginél koordináltabb, hatékonyabb, összevont működésére.
Nem tudják megérteni (mi sem), miért kell máshová fordulniuk, ha
a katéter cserén kívül ebédelni is akarnak naponta. A betegek szempontjából
a saját problémájuk a legfontosabb és nem érdekli őket igazán, ki
és miből oldja meg a gondjaikat, csak azt szeretnék, hogy a megfelelő
komfortérzésük minél nagyobb fokban és minél tovább megtartható
legyen, lehetőleg úgy, hogy ne kelljen elhagyni biztonságot jelentő
otthonukat.
Ebből kiindulva látnánk mi is nagyobb lehetőséget
egy magasabb színvonalú ember és probléma centrikus összevont ellátási
forma kidolgozásában. Társaságunk annak ellenére, hogy saját tapasztalataink
egyértelmüen bizonyítják az elképzelés helyességét, megkérdeztük
195 háziorvos véleményét is. A kiküldött kérdőívekből 20 db érkezett
vissza a beadási határidőig, ezért csak ezekből kiindulva tudtuk
levonni a megfelelő konzekvenciákat.
Összegezve (körzetenként átlagokkal számolva) a
véleményeket:
Hány beteg kerül ellátásra (8 orvos házi betegellátás):
1-10 fő
Hány beteg kerül ellátásra (12 orvos saját rendelésén):500-1000
fő
Hány beteg szorul tisztán eü. ellátásra: 400-500
fő
Hány beteg szorul tisztán szo. ellátásra: 150-200
fő
Hány beteg szorul vegyes, azaz eü.+ szoc. ellátásra
egyaránt 25-500 fő
Mi a véleménye a házi betegápolásról ?
hatékony: igen: 14 nem: 1 nem látom át kellően:
4
Gazdaságosabb mint a kórházi?
igen: 13 nem: 1 nem tudom: 5
Egy orvos szerint az OEP-nak gazdaságosabb, azonban
a betegnek és a háziorvosnak nem és az orvosra még több munka terhelődik,
vagyis csak a baj van vele.
Ténylegesen kórházat vált ki: igen: 4 nem: 3 részben:
13
Jónak tartaná-e ha egy egységen belül kerülne ellátásra
a beteg eü. és szoc. problémája ?
igen: 18 nem: 2
a. általam átláthatóbb lenne: igen: 18 nem: 2
b. szerintem gazdaságosabb lenne: igen: 15 nem:
2 nem tudom: 3
Ön milyen szakembereket szervezne az ellátó teambe:
háziorvos:15 sebész: 8 szemész: 7 urológus: 9 anaestesiológus:
2
egyéb szakorvos: psychiater v. neurológus: 3 rheumatológus:
2 orthopeed szakorvos:2 gyógytornász: 18 logopédus: 10 pszichológus:
11 szociális munkás: 16
felnőtt szakápoló: 14 körzeti ápoló: 11
segédápoló: 9 szociális ápoló: 10 szociális gondozó:
13
Egyéb megjegyzés: itt 5 orvos nyilatkozott a problémákról,
ketten úgy vélik csak 24 órás ápolással lehetne eredményesen kórházi
ellátást kiváltani. Egy orvos úgy itéli meg, hogy a „szolgáltatások
nem minden esetben felelnek meg a tényleges igényeknek.” Egy másik
vélemény szerint kizárólag a háziorvosi rendelőkhöz kéne rendelni
az otthoni szakápolást. Olyan orvosi vélemény is van mi szerint
több támogatást kéne a decubitus védelemre, gyógyításra, infusió
beadáshoz szükséges eszközökre, stb.
Fenti adatokból kitűnik, hogy a választadó orvosok
többsége nagyobb megelégedéssel fogadná az összevont rendszer működését.
E tárgykörben kikértük több házi betegápoló szolgálat,
önkormányzati szociális gondozóközpont véleményét. Ezekből és a
saját tapasztalatainkból kiindulva is arra a következtetésre jutottunk,
hogy az egészségügyi és szociális rendszert az eddigiektől teljesen
eltérő egységes ellátórendszerré kellene átalakítani, mind a finanszírozás,
mind az ellátást illetően. Jelenleg a két rendszer között nem csakhogy
nincs együttműködés, hanem kifejezett érdekellentét mutatható ki,
ami valószínűleg financiális és presztizs kérdésekre vezethető vissza.
Amennyiben ezek az ellátási formák egy rendszeren belül működnek,
úgy közös érdeke lenne az ellátó teamnek az adott területen egy
a jelenleginél magasabb színvonalú, szervezettebb, átláthatóbb,
kölcségtakarékosabb, ellenőrizhető működési szisztéma kialakítása.
Ettől kezdődően nem egymás mellett (esetekként egymás ellen), hanem
egymással karöltve dolgoznak majd betegeik érdekében. Valószínűnek
tűnik, hogy kezdetben ez komoly érdekellentétet fog jelenteni a
két rendszer között, hiszen nehezen lehet majd esetenként meggyőzni
a különböző érdekcsoportokat az ötlet helyességéről. Mi megpróbáljuk
tényszerűen felvázolni a most működő rendszer hátrányait és ehhez
képest az elképzelt előnyeit.
Ha ma valaki feladatául kapná egy beteg teljes orvosi,
ápolási, szociális gondozói ellátása dokumentációinak összeállítását,
már ez is nehéz helyzetbe hozná. Az információáramlás nehézkes,
bürokratikus és ezáltal az ellátás színvonala sem megfelelő. Egy
eset bemutatásán vizsgáljuk először beteg oldaláról e helyzetet.
1997.-ben volt egy 76 éves inzulinra szoruló diabeteses
nőbetegünk, akinek még e mellett keringési betegségei is voltak,
gyengén látott és hallott, jobb lábán kiterjedt ulcus crurisszal
küszködött. Krónikus mozgásszervi betegség miatt bottal nagy nehezen
közlekedett a lakásban. Lakáskörülményei elkeserítők, a dohos, penészes
lakásban a hangyák és csótányok hemzsegtek, a WC és a mosdó környékén
még a törölköző is székletmaradványoktól volt szennyezett. Hozzátartozó
híján komplex ellátásra szorult volna. Otthoni szakápolást írt elől
orvosa, ami elsősorban a sebellátásra vonatkozott, hisz mint ismeretes
inzulin beadására nem lehet elrendelni az otthonápolást, mivel ez
a tevékenység a körzeti ápoló feladataihoz tartozik. Az önkormányzattól
nem kapott segítséget, mert nem jelentette az esetet senki. Ehhez
a beteghez tehát nap mint nap kellett volna járni 2-szer a körzeti
ápolónak, minimum 1-szer a szociális gondozónak, 1-szer a szakápolási
szolgálatnak. Arról már nem is beszélve, hogy mi történik vele munkaszüneti
napokon, miután sem a körzeti ápoló sem a szociális gondozó nem
látogat beteget ezeken a napokon.
Továbbá szakápolást is csak 28 alkalommal vehet
igénybe a beteg havonta. Ebben az esetben ez a beteg napokig is
ellátatlan marad, így a jelenlegi szabályozás szerint, bármilyen
szintű otthoni ellátás egyszerűen megszűnik létezni munkaszüneti
napokon. Természetes, hogy nem tudja ellátni a neki szánt feladatokat
maradéktalanul az egymástól független ellátási szolgálatok rendszere.
Hiába való a legprecízebb vércukor beállítás, ha a napi CH mennyiséghez,
sőt hétvégeken gyógyszereihez sem jut hozzá a beteg. Az ilyen és
az ehhez hasonló eseteket szép számban tudnánk ismertetni, de úgy
gondoljuk ezt a helyzetet sokan ismerik és látják hibáit. Az új
rendszer megvalósítja az otthoni betegellátás komplex feladatkörét,
melynek keretében egy szolgálat végzi az ilyen betegnél a szakápolást,
a szociális gondoskodást és a házi segítségnyújtást, mely által
megvalósul szükség esetén a folyamatosság is. A betegek szempontjából
az is jogos elvárás (háziorvosok részéről is hasonló az igény),
hogy egy általuk jól ismert, állandó tagokból álló team lássa el
ezen feladatokat. Háziorvos szempontjából vizsgáljuk ugyanezt az
esetet, akkor a háziorvos helyzete sem túl egyszerű amennyiben lelkiismeretesen
akarja ellátni betegét. Az ő dolga lenne ugyanis, hogy felvegye
a kapcsolatot az ellátást végző otthoni szakápolást végző szolgálattal
továbbá jelentse az önkormányzat szociális osztályának felírja neki
az ellátásához szükséges gyógyszereket és kötszereket és egyéb szükséges
ápolási eszközöket. Mindezeket dokumentálja, ellenőrizze, és mindemellett
természetesen egyéb orvosi feladatainak tegyen eleget.
Az otthonápolást végző szolgálat helyzetét nézve
megállapíthatjuk, hogy miután elküldte a saját költségén az orvoshoz
az elrendelő lapot aláírás céljából, elkezdheti a tényleges ápolást.
Megérkezve a helyszínre szembesül azzal a problémával, hogy a betegnek
nemcsak egészségügyi, hanem súlyos szociális problémáin is enyhíteni
kell. Ha azt szeretné, hogy betege a gyógyulás útjára lépjen, akkor
az alapvető étkezési és higiénés feltételeket is meg kell teremtenie.
Erre adott esetben természetesen nem lesz elég még a napi három
óra még a legjobb indulat mellett sem. A beteget ellátó ápolónő
ez esetben félreteszi minden szakmai büszkeségét, hiszen jóérzésű
egészségügyi dolgozó nem tudja azt mondani a betegnek, hogy nem
takarítok ki, nem vásárolok be, mert ez nem az én feladatom és engem
nem ezért fizetnek, hanem fogja az ehhez szükséges eszközöket és
ellátja a feladatot. Majd dolga végeztével kedvesen mosolyogva elbúcsúzik
betegétől és rohan tovább, hisz jóval elcsúszott a napi programja.
A finanszírozás természetesen nem veszi figyelembe ezeket az élethelyzeteket,
és fél órás látogatásért ugyanazt az összeget fizeti ki, mint a
három órás ellátásért, hivatkozva arra, hogy az egészségbiztosító
nem finanszírozhat szociális ellátást. Ezzel bezárult a kör, hiszen
ettől kezdve valóban a szolgálat és az ápolók lelkiismeretére van
bízva, hogy milyen szintű ellátást biztosít a beteg otthonában,
persze mondhatnánk, hogy miért nem jelenti a szociális osztálynak
a tapasztaltakat.
A tervezett szakmai program leírása
I. Független bizottság feladatai:
Bizottság tagjainak feladata, hogy az ellátásra
szoruló betegek nagy szükségleteit felmérje, az elkészült dokumentáció
alapján megállapítsa az ellátásra való jogosultságot, annak szintjét,
összetételét, időtartamát, határozott időre szóló ellátás esetén
dönt a hosszabbítás tekintetében. A bizottságnak nem feladata meghatározni
a konkrét ápolási feladatokat, mert ez továbbra is az őt kezelő
orvos hatáskörébe tartozik. A szociális feladatok tételes meghatározását
az erre alkalmas szociális szakember végzi. A bizottság tagjai jogász,
egyetemi végzettségű szociális munkás, háziorvos és/vagy szakorvos,
diplomával és szakirányú végzettséggel rendelkező ápoló, szükség
szerint egyéb szakember. A betegről készített dokumentáció alapján
engedélyt ad a szociális és ápolási központnak (továbbiakban Központ)
határozat formájában az ellátás megkezdésére, illetve megjelöli
a szociális és egészségügyi ellátás arányát (gyakoriságát), időtartamát.
Minden beteg ellátását személyre szabottan kell kialakítani, figyelembe
véve minden olyan tényezőt, mely befolyásolja életminőségét.
II. Szociális és ápolási központ létrehozása:
A központ tagjai:
Központvezető: felsőfokú egészségügyi és/vagy szociális
végzettséggel rendelkező személy Team-vezetők: diplomás ápoló, ápoló,
szakápoló, szociális munkás, szociális szervező
Ellátást végző teamek tagjai: ápoló, szakápoló,
ápolási asszisztens, szociális ápoló, szociális gondozó, gyógytornász.
speciális esetekben egyéb szakember: pszichológus,
dietetikus, fizikótherapeuta stb...
A központvezető és a team-vezetők kivételével, a
civil szférából is végezhetnek ellátást azok a teamek, amelyek különböző
gazdasági társaságokból vagy alapítványokból kerülnek ki. Természetesen
ebben az esetben az összes működéshez szükséges engedély megléte
alapvető követelmény velük szemben.
Központ feladatai:
1. Adatfelvétel:
Kezdeti időszakban természetesen jóval több feladat
hárul a központ dolgozóira, hiszen egy pontos adatbázist kell létrehozni,
ami tartalmazza az ellátásra szoruló betegek személyes adatait,
a szociális és egészségügyi státuszát, az ellátással kapcsolatos
összes információt. Itt szeretnénk megjegyezni, a központ működéséhez
alapvető feltételként rendelkezésre kell állnia egy olyan számítógépes
rendszernek, melyen keresztül az (adatvédelmi törvénynek megfelelően),
az információk áramlani tudnak a kapcsolatrendszerek között. A modell
kísérletben nem látunk lehetőséget és valós indokot arra, hogy ezt
a feltételt is biztosítsuk.
2. Betegfelvétel:
Központba a beteg ellátására való igényt jelentheti
a háziorvos, fekvőbeteg gyógyintézet, kerületi önkormányzat, beteg
és/vagy környezete, egyszóval mindenki, aki tudomást szerez arról,
hogy egy ember segítségre szorul. A betegfelvételt végző team-vezetők
egyike kimegy a beteg lakására, felveszi a beteg egészségügyi és
szociális státuszát a megfelelő dokumentáció kitöltése mellett.
Elkészíti az anyagot a független bizottságnak a megadott szempontoknak
megfelelően.
3. Tényleges ellátás elvégzése
Nagy hangsúlyt1 kell fektetni a prevencióra, az
ellátás alatt lévő betegek bármely olyan állapotváltozását azonnal
le kell reagálni, akár az orvos értesítésével, akár az ápolási terv
módosításával, akár a fokozottabb megfigyeléssel. Például egy kialakult
súlyos exiccatio esetén sokkal nehezebb és költségesebb kézben tartani
a beteg állapotát, mint például naponta több folyadékot itatni vele.
Ez persze csak egy eset, de fontosnak tartjuk itt megjegyezni, mert
a jelenlegi rendszer szinte semmilyen figyelmet nem fordít a prevencióra.
Szükségleteknek megfelelően gondoskodni kell szakápolási
feladatok ellátásáról: különböző szondákkal kapcsolatos tevékenység,
tracheális kanül ellátása, katéterek kezelése, intravénás folyadékpótlás,
gyógyszeres infúziók beadása, balesetek, különböző műtétek utáni
állapotok utáni szakápolási feladatainak elvégzése, nyitott-zárt
sebek, sztómák ellátása, decubitus megelőzés, ellátás, speciális
tevékenységek ellátása, tartós fájdalomcsillapítás illetve szakirányú
therápiás vizitek elvégzése. Szükségletnek megfelelően: testi, személyi
higiéné biztosítása, öltöztetés, ágyazás, takarítás, mosás, főzés,
orvoshoz kísérés, orvos lakásra hívása, gyógyszer, ápolási eszközök
kiváltása, gyógyszeradagolás, hivatalos ügyek intézése, külső kapcsolattartás
elősegítése, mentális gondozás, melegétel biztosítása (nem ebédkiszállítás),
bevásárlás.
Rehabilitációs feladatok ellátása.
4. Dokumentáció
Ellátási dokumentáció pontos vezetése, ellátási
terv kidolgozása, végrehajtása, értékelése. Ellátással kapcsolatos
problémák felmérése illetve ezek team megbeszéléseken történő megoldása.
Jelentés elkészítése, független bizottság, háziorvos, egyéb ellenőrző
szerv részére. Működéssel kapcsolatos statisztikai adatok kidolgozása,
értékelése havi rendszerességgel.
|